Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Zeeuwse Lichting 2017

CBK Zeeland presenteert van zaterdag 20 januari t ⁄m vrijdag 23 februari 2018 het werk van dertien in 2017 aan een Nederlandse academie afgestudeerde kunstenaars en vormgevers. Allen zijn geboren of woonachtig (geweest) in Zeeland.

Zaterdag 20 januari om 15.00 uur opent Kathrin Ginsberg, directeur CBK Zeeland, de tentoonstelling.

HARTELIJK WELKOM!

Zeeuwse Lichting 2017a

Deelnemers

De werken zijn divers, evenals de onderwerpen die aangesneden worden door de deelnemers. Ondanks deze grote diversiteit nodigt de groepstentoonstelling uit om uitgangspunten te bekijken die behandeld zijn vanuit de verschillende disciplines van de beeldende kunst, mode, animatie, fotografie, grafische vormgeving en illustratie.

Avondevenement
Vanuit dit principe organiseren de deelnemers ook een avondevenement op
donderdag 15 februari om 19:00 uur. Zeeuwse Lichting Live zal een experimentele en verdiepende avond worden met performances, lezingen, een filmvertoning en een participatief samenspel.

Annelies Baaijens

In de aanbieding
Dieren worden in de bio-industrie behandeld als product en niet als levende wezens die pijn en emotie kunnen ervaren. Dit vinden we in onze maatschappij blijkbaar heel gewoon. Met mijn project In de aanbieding hoop ik duidelijk te maken hoe bizar het is dat we toelaten dat dieren op deze manier behandeld worden. Waarom doen we anderen iets aan, wat we onszelf nooit zouden toewensen? anneliesbaaijens.nl

Bram Brandhoff

De lange reis
In dit project stel ik eigenlijk twee eenvoudige vragen: Wie zijn die vluchtelingen uit Syrië? En waarom kiezen zij er voor om die levensgevaarlijke tocht naar Europa af te leggen? Om daar achter te komen interviewde ik Abdullah en hij vertelde mij over zijn lange, barre tocht van Syrië naar Nederland en de gevaren en ontberingen die hij had doorstaan. Van dit project wil ik uiteindelijk een journalistiek beeldverhaal maken.

Rozemarijn de Booij

Al mijn werk kan gelezen worden als fragmenten, onderdeel van een archief dat constant muteert. Telkens wordt gezocht naar een nieuwe balans (hiërarchie) in tijd-lagen en omgeving. Het is belangrijk voor mij dat het werk uitnodigt om er in te stappen. De esthetiek van verval en opbouw (die aanwezig is in ruïnes, monumenten, construction sites en archeologie) kan ruimte creëren voor interpretatie en illusie van onze soms absurdistisch ontwikkelende realiteit.

Eline Groen

SUSTAINED
We weten allemaal dat een duurzamere mode-industrie een traag en moeilijk proces is. Wat als je die slome industrie tegen zichzelf kon inzetten SUSTAINED is een textiel installatie die de historische achtergrond van sustainable denken vertaalt naar materiaal, vorm en techniek. Tegelijkertijd herintroduceert het hennep als bron van textiel, en onderzoekt het haar mogelijkheden door middel van de geschiedenis achter duurzaamheid. elinegroen.com

Dymphie Huijssen

’t Dorp
Deze bewegende illustratie laat een dorp zien in twee tijdsperiodes, vroeger en nu. Onze maatschappij verandert snel en veel, maar wij blijven ons vasthouden aan ‘die goede oude tijd’. Waarom zijn wij nostalgisch? Was het vroeger wel beter? Moeten wij ons terugtrekken in het verleden of moeten wij juist positief naar de toekomst kijken? Met mijn werk wil ik de complexiteit van nostalgie laten zien en de toeschouwer zelf een mening laten vormen. dymphies.com

Tiiu Jansen

Dit is een performance, dit is het echt absoluut niet.

5 mensen 5 boeken.

Daniël van der Meulen

In vijf maanden tijd heb ik ruim vierhonderd collages gemaakt. Ik weet niet zeker waarom maar heb er wel van genoten. Het gaf me ruimte om na te denken en een trance-achtig comfort tijdens het maken. Het kon geen kwaad om weer te werken met papier en niet te schuilen achter de technische effecten van een computer. Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de dingen die uit mijn onderbewustzijn naar boven kwamen. Die moeten me wel veranderd hebben.

Roos Nieboer

In mijn installaties en video's transformeer ik personen en situaties om tot absurde scènes. Als kijker maak je zelf een verhaal door je af te vragen wie deze personages zijn en wat hier heeft plaatsgevonden of nog steeds plaatsvindt. Waar ligt de grens tussen normaal en gek, tussen podium en leven? roosnieboer.com

Anne Pijnenburg

Anne Pijnenburg

Anne Pijnenburg

Blossom
Een vrouwelijk karakter wordt uit de grond geboren en wil een voorbij vliegende vlinder vangen, terwijl zij zich door middel van obstakels ontwikkelt.
annepijnenburg.nl

Kayleigh Schaafsma

Beertje Oso heeft Kiespijn
Het doel van dit project is om de angst voor de tandarts bij kinderen te verminderen op een entertainende manier. Spel, herhaling en afleiding zijn hierbij de sleutels. Om de kwaliteit te garanderen, heb ik veel contact gehad met deskundigen op het gebied van kinderen en (kinder-) tandheelkunde, zodat de zorg ervan kan gaan profiteren. Naast de animatie zijn er andere producten gerealiseerd. Denk hierbij aan een kinderboek, hulpkaarten voor tijdens de behandeling, knuffels, puzzels, et cetera. kayleighschaafsma.nl

Julian Sibbald

Permafrost
In mijn leven strijd ik tegen de vergankelijkheid, een strijd die ik niet kan winnen. Het enige wat ik in stelling kan brengen is mijn testament van het heden. Het liefst wil ik de cyclus van vergankelijkheid doorbreken en alles wat ik zie voor altijd behouden. Overleven in de flarden van mijn dagelijkse bestaan en voor altijd bewaren. juliansibbald.com

Melissa de Vos

FISK
FISK maakt van structureel visafval een nieuw, hoogwaardig modeproduct: schoenen. Door gebruik te maken van zalmhuiden en schubben die normaal in de afvalbak belanden, wordt leer gecreëerd. Het complete looi- en verfproces is onschadelijk voor het milieu. De vloeistoffen die worden gebruikt tijdens het looiproces kunnen worden hergebruikt en alle verfmiddelen zijn natuurlijk. FISK introduceert deze nieuwe materialen hiermee als een alternatief voor het gewoonlijke dier- en milieu onvriendelijke leer dat we nu kennen. melissadevos.nl

Annemiek Wolse

De klimmuur, de klimstenen
Het werk geeft types en opstellingen van geabstraheerde klimstenen weer en brengt daarmee de disfunctionaliteit van het object en de onmogelijkheid van grip samen met de belofte van vooruitgang, en het verlangen naar houvast. Door de functie van het object weg te halen maak ik plaats en aandacht voor de vorm en de kleur. Losgemaakt van het vooruitgangsprincipe en de dwingende doelmatigheid, ligt de enige houvast die ik ken in de waarneming en de kunst. annemiekwolse.nl

Zeeuwse Lichting 2017 f

De Zeeuwse Lichting van 2017