Ga direct naar inhoud
Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Zeeuwse Lichting 2014

 

Van zondag 1 februari t/m vrijdag 20 maart 2015 organiseert CBK Zeeland voor de tiende keer de Zeeuwse Lichting. In de tentoonstelling wordt het werk van dertien in 2014 afgestudeerde kunstenaars, architecten, fotografen, mode- en sieradenontwerpers, vormgevers en illustratoren getoond. Met de tentoonstelling creëert CBK Zeeland een mogelijkheid voor afgestudeerden om hun werk bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

De opening vindt plaats op zondag 1 februari om 15:00 uur door Ben de Reu, gedeputeerde Provincie Zeeland 

Gino Anthonisse

KABK Den Haag, mode – www.ginoanthonisse.com 

Verloren Verwondering. De eindeloze zoektocht van de mens naar verklaringen heeft ons structuur gebracht, maar ook versuft. Omdat alles al is ‘verklaard’ of ‘ontdekt’ is verwondering tegenwoordig een zeldzaam gegeven. Met zijn ontwerpen is hij op zoek naar het stukje verloren verwondering binnen onze maatschappij. Hij probeert met klassieke kledingstukken en etnische elementen, vreemde materialen, technieken en accessoires een verwonderlijk beeld neer te zetten.

Selina van den Berg

AKV St. Joost, grafisch ontwerp – www.selinavandenberg.nl

Een positieve kijk op het leven en de wereld om ons heen. Dat is de centrale gedachte in het werk van Selina. Die gedachte is een overblijfsel van een stage in Australië: een land waar zelfs prullenbakken iets moois en vrolijks uitstralen en waar iedereen positief in het leven lijkt te staan. Op verschillende manieren en door middel van verschillende media probeert zij een positief gevoel over te brengen: geniet van alles om je heen. Overal is iets moois en iets goeds in te zien.

Robin Castelein

TU Delft, architectuur – www.robincastelein.nl

Het herbestemmen van de bestaande gebouwenvoorraad is hetgeen waar Robin zich bijzonder in interesseert. Als afstudeeropdracht heeft zij het Armamentarium te Delft getransformeerd tot een museum voor de Caldic Collectie. Het Armamentarium is een complex aan gebouwen daterend vanaf 1602. Het ontwerp speelt in op de ervaring om te dwalen zonder te verdwalen. Met respect voor het bestaande heeft het complex een nieuwe laag gekregen. Er is ruimte gemaakt voor nieuwe volumes die o.a. de interne ontsluiting verbeteren. Bij de vormgeving hiervan is er rekening gehouden met de ritmiek en verticale geleding van de bestaande gevels.

Jacklyn Cornelisse

AKV St. Joost Breda, fotografie – www.jacklyncornelisse.com

Het verleden en verhalen uit vergane tijden is een eeuwige fascinatie van Jacklyn Cornelisse. Ondanks dat het verleden een onveranderlijk feit is, zijn onze herinneringen hieraan flexibel, vluchtig en constant aan verandering onderhevig. Hoe deze constante evolutie getoond moet worden, onderzoekt ze in deze serie waarin de herinneringen van haar oudtante, die haar jeugd in de Jappenkampen in Indonesië overleefde, haar leidraad zijn. Welke details zijn veranderd? Wat is er nog over van het echte verleden en wat zijn slechts interpretaties van ons brein?

Johanna van Dijke

Vakschool Schoonhoven, goudsmeden – www.johannavandijke.tk

Goudsmid Johanna van Dijke vindt het interessant als je een sieraad op verschillende manieren kan dragen en dat het er dan ook helemaal anders uitziet. Zij wil zich vanaf nu meer gaan verdiepen in beeldende kunst projecten en sieraden, die gemaakt zijn van andere materialen dan edelmetalen. Zij vindt het spannend om materialen te recyclen en ook gevonden materiaal uit de natuur te gebruiken.

Nikkie van der Endt

Sint-Lucas beeldende kunsten Gent, illustratie - www.technicolorgirls.tumblr.com 

Zij toont haar afstudeerwerk ´Post Scriptum´ (PS) dat staat voor ´Na het geschrevene’. Haar project is gebaseerd op een briefwisseling tussen twee geliefden die elkaar voor langere tijd moeten missen. De wolkenpartijen representeren het innerlijke gevoel van de vrouw in tijden van afwezigheid van haar geliefde. Vertrouwen, twijfel, jaloezie en boosheid komen allen aan bod. Haar werk is delicaat en poëtisch, ze laat zich inspireren door herinneringen, landschap en natuurfenomenen.

Eva Loure van Gameren

KABK Den Haag, autonome beeldende kunst –  www.evalourevangameren.com

ERGENS / SOMEWHERE

Mijn hart heeft zijn zeilen uitgespreid op de ijdele winden, naar het schemerige eiland Ergens. Rondom het zonnige eiland des Levens zwelt dag en nacht, Doods eindeloze lied van de zee. De nacht kust de welkende dag, hem in het oor fluisterend: , Ik ben de dood, je moeder. Ik moet je opnieuw doen geboren worden.

Tekst uit Stray Birds, Rabindranath Tagore

Iris van Huijstee

TU Eindhoven, architectuur – www.irisvhuijstee.wix.com/irisvhuijstee 

Door het steeds ‘sneller’ worden van ons dagelijkse leven, wat gezien kan worden als een effect van de globalisatie, ontstaat er een zekere vervreemding van onze omgeving en elkaar. Dit is nergens meer zichtbaar dan in ruimten die deze snelheid faciliteren zoals stations. Door een programma combinatie van een station met een bibliotheek (die hierin gezien kan worden als het tegenovergestelde van een plek waar men zich enkel doorheen beweegt) is er een hybride ontwerp neergezet dat ontsnapt aan de definitie van een station in traditionele zin. Een station waar de reiziger snel zijn weg zal kunnen vinden, maar ook de mogelijkheid wordt geboden de plek verder te ontdekken en te blijven.

Sam de Koning

Sam de Koning

Sam de Koning

TU Eindhoven, architectuur – www.samdekoning.com

"La passerelle de théâtre’, een brug die een onderkomen biedt aan het volledige gebouwprogramma van een theater. De focus ligt niet zozeer op het schouwspel in het auditorium, maar met name op de relaties die het bouwwerk aan kan gaan met diverse elementen uit zijn nabije omgeving. Ook het sociale aspect van het theater, bestaande uit ontmoetingen en interacties tussen mensen, presenteert zich op uiteenlopende manieren in, op en rondom ‘de theaterbrug’. Op die wijze krijgt de brug naast de algemene gebiedsverbindende eigenschap, ook een ‘theatrale’ rol als intermediair die mensen met elkaar en met hun omgeving in verbinding kan brengen.

Jan Nijboer

AKV St. Joost Breda, animatie – www.a-firm.nl

 Jan Nijboer heeft als afgestudeerd animator een film gemaakt waarin hij zijn passie voor animatie in de breedste zin van het woord heeft neergezet. Hij gelooft dat elk verhaal zijn eigen uiting heeft. En zo dus ook voor zijn afstudeerproject. In zijn film Zero, laat hij verschillende vormen van animatie aan bod komen om zo zijn liefde voor animatie én zijn fascinatie voor de geheimen van het universum te verbeelden.

Michaël Strenk

TU Eindhoven, architectuur – www.michaelstrenk.nl

‘Partikel’ - Er zijn plekken die de indruk wekken niet geschikt te zijn om te bebouwen of te bewonen. Deze plekken intrigeren mij. De mogelijke oplossingen fascineren mij.Twee conflictlocaties in het centrum van Middelburg worden getransformeerd door middel van een strategie aangaande de dialectiek tussen deel en geheel.

"A rainbow is not something absolute that exists somewhere, but instead it is generated by the relationship between the sun, droplets of water and the observer. Rainbows are relative because they are collections of particles the operative word being ‘particles’.”  Kengo Kuma

Nathan de Visser

AKV St. Joost Breda, autonome beeldende kunst – www.nathandevisser.nl

De opstelling die hij toont is een combinatie tussen momenten van re-interpretatie en ontwikkelen van hoe ook een stad zich vormt tot een metropool. Een metropool die eigenlijk wil prijken in het hoogste punt van het universum tot een punt dat eigenlijk ondefinieerbaar is omdat we de oneindigheid van het universum met menselijke vermogens niet kunnen bepalen. We kunnen wel de complexiteit proberen te begrijpen door de doorsnede van een meteoriet te bestuderen…

Patrice Winfield

AKV St. Joost Breda, autonome beeldende kunst – www.patricewinfield.nl

Steek een vinger in water, voel de temperatuur, beschrijf deze hardop en gebruik vervolgens een thermometer. Nu zijn er drie dingen: een getal dat vertelt wat de temperatuur is, een beschrijving van temperatuur en een sensatie. Een sensatie die niet alleen vertelt wat de temperatuur is en hoe deze voelt maar de enige weg toont om écht te weten wat temperatuur is. Patrice Winfield beschouwt de laatst genoemde manier van waarnemen het ware voelen, een ervaring. Zo schept hij een ervaring door middel van beeld.