Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Like Suns Setting Three Meters Above...

Like suns setting, three meters above true level

“Door de nauwe relatie tussen mijn werk en dit specifieke landschap van de Wilhelminapolder, verhoudt Like Suns Setting Three Meters Above True Level zich tot de traditie van Land art, waarvan Robert Smithson ( waarvan het wereldberoemde werk Broken Circle Spial Hill zich in Emmen bevindt) een van de pioniers was. Mijn werk is site specific. Land art is site specific. En Smithson was de eerste die dit concept uitwerkte. Er schuilt een heel specifieke gedachte en mentaliteit achter dit vocabulaire. Het gaat niet alleen om het maken van een kunstwerk voor een stuk land, maar ook om het kijken naar het land alvorens een werk te maken. Mijn werk houd daarmee ook sterk verband met de traditie van land art. Net als dat het Nederlandse landschap Smithson inspireerde heeft het mij ook geïnspireerd. Het Nederlandse land is de ideale locatie voor land art, omdat het grotendeels al kunstmatig is. De dijken staan symbool voor de strijd tussen mens en natuur. De controle over het landschap is overal evident in Nederland, één van de meest dichtbevolkte landen ter wereld. Bewoning van dit land was niet mogelijk geweest als men zich het werken met aarde en water niet honderden jaren geleden al eigen had gemaakt. Het project is gebaseerd op de vervaardiging van het land door de Nederlanders. Het belicht de precisie van hun werk en brengt de beschouwer in contact met deze precisie en met het water achter de dijken.
De sculpturen spelen met het landschap en nodigen de zwerveling uit om de afstanden te observeren en verder te kijken dan waar het polder op het eerste gezicht toe lijkt uit te nodigen. Ze brengen de mensen ook in perspectief, net als de golfer die zijn slag bepaalt in relatie tot de positie van de bal en de hole in de verte.
Op zichzelf zijn de sculpturen misschien wat vervreemdend en overweldigend maar ze zijn ook heel rationeel: een minimale vorm van veel gewicht, die desondanks met nauwkeurige standvastigheid en zekerheid op hun plek in de Wilhelminapolder staan”.
In opdracht van de werkgroep “land art in de Wilhelminapolder” bestaand uit de KMWP, SKOR en CBK Zeeland heeft Maggy Kitslaar van Juister Imaginairies aan de hand het ontwerp en het beeldmateriaal van Michael Beutler en foto’s van de Wilhelminapolder deze impressie gemaakt.