Ga direct naar inhoud
Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Zomeratelier 2006

Deze zomer zijn de beeldend kunstenaars Ramon de Nennie en Hans Overvliet bezig met een onderzoek naar de verhouding tussen 'origineel' en 'context'. 1/1 | ALMOST GENUINE is een 'work in progress' dat op 3 september een voorlopig einde kent, althans binnen de kaders van het Zomeratelier CBK Zeeland. Het CBK Zeeland was - naast b.v. Hauptville-Lompnès, Desafinado, Galerie Mortagon, Middelburg, Crèstet, Murs - één van de ruimtes waar gewerkt werd en originelen van de originelen te zien waren.

klik hier om te lezen wat de PZC over het zomeratelier schreef

klik hier om een diavoorstelling over de tentoonstelling te bekijken. (Het duurt even voordat de diavoorstelling start.)
Terug naar Archief

Work in progress

De installatie was een 'work in progress' waar iedere dag nieuwe elementen te zien waren en aan toegevoegd werden. Een aantal van de ingrediënten: eilandstructuur, podia, tafel met tekenpapier, verschijnende en verdwijnende madonna's, tekeningen, objecten, how art makes the world, decreet, Ikea, fotocollages, bank met grand-fool-art, brug, etc.

De Verdwijnende Madonna?s van de Nennie vormden de materialisatie van het grondidee achter 1/1 | ALMOST GENUINE. 14 door de Nennie op de computer gegenereerde prints zijn op 14 kleurbanen van Hein Verwer geplaatst. Alle 14 werken zijn vervolgens elk op een unieke wijze bewerkt. 7 Werken hebben inmiddels een andere plaats gevonden, 7 werken zijn gereserveerd en verhuizen na 3 september van het CBK Zeeland naar hun min of meer definitieve locatie. De dichter Robert-Jan Zwiers maakte vervolgens naar aanleiding van het werk en haar locatie telkens een gedicht.

Alle werken ? op één na ? zijn geschonken. Ogenschijnlijk betreft het hetzelfde werk maar het verhoudt zich telkens maar dan ook totaal anders tot haar context, waardoor ook het werk zelf verandert.
Tezamen vormden de beelden van werk in het CBK, beelden van het werk op de locaties en de gedichten die Robert-Jan Zwiers bij elk van de werken en de locaties maakte, een verslag van dit proces.

De collages van Overvliet waren deels in Nederland gemaakt; de rest kwam per post uit Frankrijk naar Middelburg. Presentaties van de collages die niet werden opgestuurd waren op 22 juli te zien in Murs (Vaucluse, Frankrijk) en op 31 juli in het gemeentehuis van Laneuville au-Bois [Haute Marne, Frankrijk]. In Laneuville bleef werk achter als geschenk aan haar inwoners.
Ramon de Nennie
Hans Overvliet
Een minstens even belangrijk element vormden de werken en ideeën die collega?s aan het geheel toevoegden. Immers 1/1 | ALMOST GENUINE vond weliswaar onder de eindverantwoordelijkheid van de Nennie en Overvliet plaats, maar zoals ze zelf zeggen: ceci n'est pas notre exposition. Collega?s maakten hun toevoegingen d.m.v. beeld-, geluid- en tekstbijdragen van Annemieke Fanoy, Bas van Damme, Robert-Jan Zwiers, Hein Verwer, Marlies Mulders, Joël Mommers, de B.B.C., Ko de Jonge, Brian Eno, Dirgni, Douwe Buwalda, Philip Glass, Omroep Zeeland Zomergasten e.a.

Op 3 september werd de tentoonstelling als het ware gefixeerd, daarna volgden de onttakeling en presentaties van de tentoonstelling via andere media en op andere locaties. Van het gehele werkproces in het CBK zomeratelier 2006 is vanaf 17 juli elke dag om het half uur een foto gemaakt. De ?film? die deze foto?s oplevert, gecombineerd met foto?s van de diverse andere werklocaties, kan gezien worden als het doek waarop de gehele tentoonstelling is vastgelegd.

Het zomeratelier 2006 ingevuld door de Nennie en Overvliet heeft een bescheiden dynamiek tussen collega?s op gang gebracht. Niet alleen leverde dat nieuw werk op dat haar plek vond in een organisch gegroeide tentoonstelling, maar ook indringende dialogen omtrent het werk en tentoonstellingsconcepten in een bredere kunstcontext.

Conformiteit & diversiteit
Het begrip conformiteit is metafysisch en subjectief van aard, omdat er geen twee objecten (ook niet in de semiotische zin van het woord, in de triade teken - interpretant - object) gelijk zijn en er ook geen precieze, wetenschappelijke maatstaven bestaan krachtens welke twee objecten in het algemeen mogen worden beschouwd als ?conform? of ?verschillend?.
* www.logos.it

Info

0118-611443 of info@cbkzeeland.nl