Ga direct naar inhoud
Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Zeeuwse Lichting #06

Het CBK Zeeland organiseert van 4 februari t/m 18 maart 2007 de tentoonstelling Zeeuwse Lichting #06. Dit is een expositie waarin jonge kunstenaars met een Zeeuwse achtergrond, die in 2006 aan een van de Nederlandse kunstacademies afgestudeerd zijn, hun debuut maken in het CBK Zeeland.
16 kunstenaars met een Zeeuwse achtergrond, die in 2006 aan een van de Nederlandse kunstacademies afgestudeerd zijn, maken hun debuut in het CBK Zeeland. De exposanten zijn geboren in Zeeland, hebben er gewoond of wonen er nog. Nadat ze uitgevlogen zijn naar kunstacademies in Rotterdam, Breda, Eindhoven en Den Haag tonen zij nu voor het Zeeuwse publiek hun werk. De kunstenaars zijn:
Jos Broeders, Jenny van den Broeke, Evelien Davidson, Els Dominicus, Marc Faasse, Iris de Feijter, Joy Jille, Christian van der Kooy, Carla Lensen, Claudy Luijcks, Johan Nieuwenhuize, Thijs Persijn, Leonie Ruissen, Sela©, Karin C.M. Stroo, Rens de Waal.

Mede mogelijk gemaakt door:
Tuindersbedrijf Kesteloo te Koudekerke en Enza Zaden



De deelnemers

Jos Broeders


(1982, Terneuzen)
AKV St Joost Den Bosch
autonoom
Jos Broeders werkt vanuit een interesse voor de relatie tussen denken en de wereld. Associatieve gedachten en historische connotaties manifesteren zich in verschillende objecten om de wereld van gedachten in de materiele wereld zichtbaar maken.

Jenny van den Broeke (1983, Goes)
AKV St Joost Breda
animatie
Jenny van den Broeke combineert als animator de cut out techniek met de mogelijkheden van verschillende computerprogramma?s. Haar werk is hierdoor niet te herleiden tot een bepaalde techniek, maar blijft wel altijd herkenbaar door de sterke vormgeving. De vormgeving en de sfeer zijn een belangrijker uitgangspunt dan verhaal. De afstudeerfilm ?Lucifer?, over een man die in strijd komt met de wereld die hij creëert in een schetsboek, is exemplarisch voor Jenny?s werkwijze. De simpele verhaallijn krijgt invulling door de sfeer die gecreëerd wordt doormiddel van muziek, geluid en kleur. Ook is ritme een basis waarop de film gebouwd is. Naast haar werk als animator geeft is ze een van de weinige animatiedocenten die op een middelbare school lesgeven.

Evelien Davidson
(1983, Middelburg)
Design Academy Eindhoven
leisure
Het uitgangspunt van Evelien Davidson in haar ontwerpen is in te spelen op beleving en gevoelens van mensen. Zij probeert vernieuwende concepten en producten te maken met toepasbaarheid in het dagelijkse leven, met soms een leer element erin verwerkt. Bij de verbeelding zijn foto en filmeen belangrijk medium.

Els Dominicus
(1963, Koudekerke)
AKV St Joost Breda
autonoom
Els Dominicus heeft in de tuinkamer een videopresentatie en installatie, ?make me beautiful?.
De fenomenale wereld in constante beweging, waarin het waarnemingsperpectief onophoudelijk verandert door extrinsieke elementen van subjectieve algemeenheid. De ideale oplossing: het snel en pijnloos bevorderen van de cultus als plooibare wetenschap vanuit een onoverkomelijke verzinnelijking. Maakbaarheid van onvolkomenheden vormt een idee van perfectie. Een aangename gewaarwording, louter prototype, toelaatbaar door een obscene verbeeldingskracht. Het oerbeeld van de zintuiglijke verschijning, het zuivere smaakoordeel raakt vertroebeld door emoties.
Veroudering als vloeibaar gemaakt weefselserum in eiwitoplossende ingrediënten vormt het aangezicht van onze wonden en leugens. Verwerpelijk mooi vanuit een morele identificatie. De make-over van de authentieke werkelijkheid.
Enkel het idee van schoonheid is eeuwig?

De vreemde wereld rondom ons fascineert en confronteert.
Het spanningsveld tussen wensgedachte en realiteit vormt een drijfveer voor het streven naar een hoger ideaal.
Wat verstaan we onder schoonheid en hoeveel belang hechten we aan dit immers ten allen tijde ongrijpbaar blijvende ideaalbeeld?
Het menselijk streven naar perfectie toont telkens weer de relativiteit van deze handeling. Ondanks de onmogelijkheid van dit streven blijft men proberen,; de reis waarvan de bestemming nooit bereikt zal worden.

Marc Faasse

(1977, Vlissingen)
Kon. ABK Den Haag
fotografie
In deze expositie wil ik een overzicht van mijn werk laten zien. Ik exposeer geen hele series, maar enkele beelden uit de series. In mijn onderwerpen laat ik me leiden door interesses die dicht bij mezelf liggen. Het kan een herinnering, fascinatie of liefde wezen. Zo heb ik een boekje gemaakt met mijn vriendin als onderwerp. Uit mijn fotoarchief heb ik een selectie gemaakt en het boekje Vijf jaar verkering samengesteld. In dit boekje is mijn ontwikkeling als fotograaf goed te zien. Zeeuwen in Brazilië is ontstaan uit een herinnering van een verhaal dat mijn vader vertelde. Hij vertelde dat er vroeger uit armoede hele dorpen vanuit Zeeland naar Brazilië zijn geëmigreerd. Ik vond dat zo?n mooi beeld (Nuchtere Zeeuwen in dat swingende Brazilië) dat ik ze ben gaan zoeken. Voorstelling van de Wereld is ontstaan uit mijn fascinatie voor Google Earth. Ik monteer meerdere foto?s van boven af aan elkaar. Deze methode gebruik ik om mijn kijk op de locatie en z?n gebruikers te geven.
www.marcfaasse.com

Iris de Feijter
(1983,
AKV St Joost Den Bosch
illustratie
Het werk van Iris de Feijter bestaat bijna louter uit figuratief werk en zij beperkt zich zo goed als altijd tot het platte vlak. Dit kan dus in de vorm van tekeningen en schilderijen zijn, maar zij heeft een uitgesproken voorkeur van het medium boek. Vaak maakt zij gebruik van gemengde techniek, het combineren van tekenen, schilderen en collage et cetera. Omdat tekst een grote rol binnen haar werk speelt heeft zij veel aandacht voor de typografie. In bijna elk beeld komt tekst voor die gelijktijdig met het beeld ontstaat.
Literatuur is een grote bron van inspiratie, niet enkel romans, maar ook essays, columns en tijdschriften. De periode van eind 19 e begin 20e eeuw is wel één van haar favorieten samen met de Verlichting, omdat de samenleving toen zo drastisch veranderd is en de kunstenaars daarin het voortouw namen. De Avantgardistische houding, die je ook terug vind bij de Weense schilders van begin 20 e eeuw als Klimt en Schiele zijn een grote bron van inspiratie. Ook om esthetische redenen behoren zij tot haar favorieten.
Haar werk zou eerder je kunnen omschrijven als een ego-document dan als zeer geëngageerd. Toch is zij niet wars van engagement en probeert zij het al tè persoonlijke te ontstijgen. Zij is geïnteresseerd in de rol van de kunstenaar in de maatschappij en de invloed die je daarop kan uitoefenen. Er is een kritische taak te volbrengen en zij wil daar graag haar steentje aan bij te dragen. Daarbij vertrekt zij vanuit haarzelf, vanuit de persoonlijke individuele beleving van 'grote maatschappelijke problemen'. Je zult in haar werk geen dogmatische maatschappij-kritische leuzen aantreffen, maar het gaat meer over het vragen stellen aan jezelf. Om vanuit het kleine het grote te bewerkstelligen.

Joy Jille
(1976, Den Haag)
AKV St Joost Breda
Illustratie
Joy Jille heeft de styling van de tentoonstelling op zich genomen. Daarnaast voegt zij haar Gedenkstoel aan de tentoonstelling toe. Deze is gemaakt naar aanleiding van ??De mens is voor het ongeluk geboren?Job 5 : 7.
Iedereen is tegenwoordig op zoek naar zijn of haar geluk. Door onze individuele zoektocht blijft er weinig ruimte over om stil te staan bij ongeluk en verdriet. Wij moeten gelukkig zijn! Wat gebeurt er met een mens als ongeluk je treft. Als je vastigheden verbroken worden?

Christian van der Kooy
(1983, Goes)
Kon. ABK Den Haag
fotografie
De blik van Christian van der Kooy richt zich op het spanningsveld en essentiële relatie tussen mensen(massa), bouwwerk en context ? landschappelijk dan wel stedelijk. Voor de sferen die dan ontstaan is hij zeer gevoelig. Deze zijn kwetsbaar en kunnen opengereten worden, maar kunnen ook gedeeld en hersteld worden.
?De werkelijkheid is voor deze fotograaf slechts het uitgangspunt, want zijn werk is als een spiegel die plaatselijk vervormt en de werkelijkheid kantelt. De fotobeelden bieden je geen oplossing, hoogstens vertellen ze: bekijk de wereld eens vanuit dit standpunt en laat je meevoeren. Hij vergroot uit wat ongezien en onopgemerkt zou zijn gebleven. Hij kantelt de werkelijkheid op zo?n manier dat je als kijker met lege handen tegenover de informatie staat en dus zelf een oplossing moet verzinnen. Zo je tenminste een antwoord zoekt?? (door Guus Rijven, dec. 2006)

Carla Lensen
(1973, Terneuzen)
Kon. ABK Den Haag
Autonoom
Het eindexamenwerk van Carla Lensen kenmerkt zich door het verkennen van ruimtelijkheid in het platte vlak. De schilderijen tonen ongekende ruimten, die herinneringen of juist visioenen oproepen van steden of landschappen. De olieverfschilderijen zijn geschilderd op voorbedrukte gordijnstof, waarbij het patroon een extra laag aan het schilderij toevoegt. In de zich oneindig repeterende gordijnpatronen ziet Carla een metafoor voor de zich steeds herhalende en vernieuwende patronen in onze kosmos. Alles wat nu is, is al eens geweest en zal zich weer herhalen. Een stuk van dat patroon kadert Carla in, daarop zet zij haar eigen ?stempel?. Het nu en het oneindige, het persoonlijke en het universele ontmoeten elkaar even.

Claudy Luijcks
(1977, Terneuzen)
Design Academy Eindhoven
well being
Het afstudeerproject ?onder de wol? is gebaseerd op de vraag wat er gebeurd als je een materiaal als wol langzaam een ruimte laat overnemen. Wat doet het met de ruimte en beïnvloed het de beschouwer? De installatie zoals nu te zien bij het CBK Zeeland was hiervoor te zien op de expositie in Milaan, waar diverse ontwerpacademies uit Europa waren uitgenodigd om diverse ruimtes in te richten met werk van afgestudeerden.
In haar project ?Attractive? voegt zij stof en magneet samen tot een bruikbaar product. Een nieuw gordijnconcept is het eindresultaat.

Johan Nieuwenhuize
Kon. ABK Den Haag
Fotografie
Voor het project "Innerlijk geweld" heeft Johan Nieuwenhuize mensen gefotografeerd vlak voor een grote persoonlijke prestatie, als ze geconfronteerd worden met zichzelf, met hun eigen voorbereiding voor deze prestatie.
Het moment waarop deze mensen gefotografeerd zijn is een heel kwetsbaar moment. Dit moment is in emotionele zin heel gewelddadig.
Deze emotionele kant van geweld is een belangrijk uitgangspunt voor de serie geweest. Universeel en herkenbaar, iedereen wordt af en toe geconfronteerd met een dergelijk overweldigend moment.

Thijs Persijn
AKV St Joost Breda
autonoom
De alledaagse sleur om mij heen brengt mij tot het tekenen. Ik herleid banaliteit tot grote hoeveelheden onzin, om op deze manier de humor in ALLES te kunnen zien. Ik voer een strijd tegen het pessimisme, en mijn doel is dan ook de wereld te gaan redden met een tekening.

Leonie Ruissen (1984, Arnhem)
AKV St Joost Breda
autonoom
Leonie Ruissen streeft naar het complete opgaan in de dingen om haar heen. Haar streven is een brug te bouwen tussen de wereld diep van binnen haar en de wereld buiten haar. Zodat alles mooier wordt,. Omdat alle dingen die anders sprookjes blijven dan waar worden.

Sela ©
(1975, Middelburg)
AKV St Joost Breda
autonoom
FAQ?s about Sela©
Sela© is de nickname cq. merknaam van Liesbeth Labeur.
Het zijn vooral vragen die Sela© bezighouden, tegen de achtergrond van een behoudend geloof. Hoe zijn vandaag en andere werelden in overeenstemming te brengen? Heeft het nut?
Waarom een nickname?
Dat heeft te maken met het onderwerp van Sela©'s kunstenaarschap. Nicknames worden
vandaag gebruikt op bijv. internet [forums/msn] of in de ondergrondse kunstscène.
En: Sela© leeft in een marketinggerichte maatschappij. Merknamen en logo's maken onderdeel uit van identiteit.
Betekent de naam Sela© iets?
Het is een woord uit de Bijbel. U vindt het 71x in 39 Psalmen [een boek uit de Bijbel] en op 9 andere plaatsen in de Bijbel. In de berijmde Psalmen staat het niet en ook in diverse nieuwe
Bijbelvertalingen is het weggelaten. Over de exacte bedoeling van het woord Sela in de Bijbel bestaat discussie. Is het een intermezzo, een tussenspel van muziek of woorden? Een teken dat alles wat na Sela komt verheven gezongen moet worden? Of kan het weggelaten worden omdat het geen functie heeft? Sela© ?s bevindelijke achtergrond is hoe dan ook regelmatig onderwerp van onderzoek.

Karin C.M. Stroo
(1965, Vlissingen)
Willem de Kooning Rotterdam
autonoom
Karin C.M. Stroo bestudeert beweging. Haar afstudeerscriptie gaat over ritme. Ritme definieert zij als de oorspronkelijke beweging van eigenheid. In haar beelden is ze daar steeds naar op zoek.
Haar werk gaat over haarzelf, haar roots/familie en haar directe omgeving.
Ze maakt korte films, stills, foto?s, tekeningen en gedichten.
Het video-filmpje (titel: Zeeuws schoon) dat in deze tentoonstelling is te zien is het sluitstuk van een project uit 2005/2006 met als onderwerp haar roots/familie.
In het kader van dat project herfotografeerde Karin een deel van het familiealbum; trok zij de Zeeuwse klederdracht aan geholpen door een tante en haar moeder (film); maakte zij een levensgroot zelfportret in klederdracht, bewerkt in papier (wat het gevoel oproept van kant) en fotografeerde en filmde zij Zeeuwse vrouwen die nog dagelijks in klederdracht gekleed gaan.
Het filmpje dat hier wordt getoond is een ode aan de Zeeuwse cultuur, haar rijpe tradities en aan de vergankelijkheid.
Over een tiental jaar zal de klederdracht immers vrijwel geheel uit het dagelijkse straatbeeld zijn verdwenen.

Rens de Waal (1984, Terneuzen)
ABK Maastricht
mode
Zijn eindexamencollectie is geïnspireerd op de kitscherige, gespannen sfeer en het gevoel van vrijheid die je als tienermeisje kunt ervaren op een kermis. Het is een wintercollectie.
Ik heb soms letterlijk gebruik gemaakt van elementen uit de beeldtaal van de kermis. Dit is terug te vinden in het vormgebruik en materiaalgebruik van de collectie. Ik heb draagbare kleding gecombineerd met minder draagbare kleding, waarbij ik meer in vorm ben gaan werken.
Qua kleur heb ik gebruik gemaakt van doffe donkere kleuren tegenover felle glitterende accenten.


info

tel: 0118-611443 of info@cbkzeeland.nl