detail
CBK Zeeland
Jeroen Kersouw
Exposeert nu
-
t/m 13 juni
Jeroen Kersouw :Sottobosco. Drvkkery
Middelburg -
t/m 22 juli
Silver Kult Toonbeeld
Terneuzen
Persoonsgegevens
Werk
Werkbeschrijving
Jeroen Kersouw is schilder, tekenaar en graficus.
Op het linnen heb ik vogels en diverse flora-achtige afgebeeld. De vogels en bloemen bestaan niet in de werkelijkheid maar toch is het geheel wel herkenbaar als natuur. De vogels zijn karakters geworden, in de vogels kan ik de menselijke kant laten zien. Het zijn dus eigenlijk fabels. Vogels komen we ook tegen in sprookjes en legendes, in de literatuur. Voor ons mensen die aan de aarde vast zitten spreekt dit vliegende beest tot de verbeelding, en staat de vogel symbool voor het ontstijgen van het alledaagse, in een transcedente beweging naar iets bovenwereldlijks. Tegelijkertijd is er in de schilderijen, in het spel dat opgevoerd wordt, een milde humor te vinden, een relativering.
Ik ben steeds gefascineerd door de besloten tuin, de hortus conclusus. Als ik in zo’n tuin ben ervaar ik een soort kamergevoel. Het is er vanwege de omheining, door die grens. De omheining sluit iets binnen, en het sluit iets buiten. In de tuin die ik in gedachten aanleg scheid ik de droomwereld van de echte wereld.
De vogels hebben zowel aangename als onaangename karakters. De slang die ook in vrijwel ieder schilderij figureert is natuurlijk een verwijzing naar het paradijs waar Adam en Eva verleid werden om te eten van de boom der kennis en van goed en kwaad. De slang symboliseert datgene wat ons menselijk maakt. Met de warme kleuren laat ik een paradijselijke wereld zien.
Techniek
Aan het schilderen gaan een hoop tekeningen vooraf. Uit veel kleine schetsen, kleurbepalingen en compositietekeningen wordt de ondertekening gedestilleerd en op het doek gezet. De schilderijen zijn gemaakt met kwalitatief zeer goede olieverf op Belgisch linnen. De olieverftechniek, zoals ik het toepas, is een bewerkelijke en tijdrovende bezigheid. Er gaan tussen de 5 tot 10 lagen verf over elkaar. De lagen verf moeten steeds drogen. Dit is de glaceer-techniek. Hierdoor ontstaat een enorme kleurenrijkdom.
Deze kleurdiepte ontsluit zich uiteindelijk steeds op een andere manier, dat wil zeggen dat de kleuren zich onder elke lichtomstandigheid anders gedragen. Op een regenachtige dag lijkt het een ander schilderij dan op een zonnige dag. Daardoor ervaar je het schilderij steeds weer opnieuw.
In de kunstgeschiedenis is het afbeelden van vogels al veel voorgekomen. Denk aan Egyptische godenwereld of de mozaïeken van Romeinse villa’s. In middeleeuwse bestiaria werden allerlei dieren verzonnen.
In de 17e eeuw schilderden Brueghel en Melchior d’ Hondecoeter ook vogelschilderijen, nu nog te zien in het Mauritshuis en het Rijksmuseum. Het is prettig om in een traditie te staan, en die traditie te gebruiken op een eigen manier. Dat geeft bodem aan creativiteit en reden van bestaan.
Grafiek. Ik maak grafiek in hoogdruk, met de linosnede.
De gesneden linoleumplaat is een eigen leven gaan leiden. Ik maak lijstwerk rond de schilderijen dmv het aanbrengen van gesneden stroken linoleum op een kaal houten lijst-frame. Weer een volgende stap is het onstaan van zelfstandige objecten met dezelfde linoleum-techniek.•
beroepspraktijk |
werkt zowel vrij als in opdracht |
tentoonstellingen & presentaties | |||||
jaar | expositieruimte | plaats | land | soort | |
2022 | Silver Kult Toonbeeld | Terneuzen | groeps | ||
2022 | Jeroen Kersouw :Sottobosco. Drvkkery | Middelburg | Nederland | solo |
gepubliceerd in de media | ||
jaar | naam media | typering |
2018 | Pzc | recensie expositie |
2017 | Decreet, div uitgaven | algemene bespreking werk |