detail
CBK Zeeland
Marleen Wouters
Persoonsgegevens
Discipline
kunstenaar
geboortejaar1956 (België)
woonplaatsGraauw
Werk
werkgebiedtekenen, ruimtelijk werk
techniekhoutskool, potlood, relief
materiaalgips, brons
benaderingfiguratief
themade mens (in algemene zin), menselijke emoties en relaties
onderwerpmenselijke figuren, dieren
Werkbeschrijving
Enkele stemmen
Marleen Wouters houdt van haar werk en van de mensheid. Ze doet dit op een ingetogen, dromerige meditatieve manier. Zij streelt en koestert de mensen in heel hun rijke, expressieve, fysische verschijningsvormen, maar onthult tegelijkertijd veel van de innerlijke mens. Zij legt hun ziel bloot. Haar werk getuigt van een eerder vergeestelijkte instelling. Haar beeldhouwwerken brengen op een subtiele wijze de innerlijke psyche van de mens aan de oppervlakte.
Hugo Bésard
Het beeldhouwwerk van Marleen Wouters is vooral een universaliasering van diepgewortelde door iedereen herkenbare gevoelens. Gevoelens van vertwijfeling en hoop, van eenzaamheid en opstandigheid, van verscheurdheid en gelatenheid, van diepe drang tot geven, tot delen.
Erik van Malder
“Eveneens belangrijk in haar werk zijn haar portretten. Portretteren is een van de moeilijkste takken in de beeldhouwkunst. Marleen Wouters heeft zich van deze discipline meester gemaakt met uitzonderlijk talent. Trefzeker zet ze de juiste verhoudingen en geeft het karakter van het model perfect weer zonder de huid van de vorm glad te werken. Hierdoor bereikt ze een sculpturale monumentaliteit die ook haar portretten tot volwaardige beeldhouwwerken maken waar eenieder van kan genieten.”
Pieter Vanneste
Kunst en Cultuur, Provinciale Zeeuwse Courant, 23.09.97. “Een taal die past bij wie haar hanteert. De mensfiguur staat centraal in de sculpturen van Marleen Wouters. Zij weet, op de grens van expressionisme en naturalisme, uitstekend een figuur of een kop te laden met emoties.”
Nico Out
Marleen Wouters houdt van haar werk en van de mensheid. Ze doet dit op een ingetogen, dromerige meditatieve manier. Zij streelt en koestert de mensen in heel hun rijke, expressieve, fysische verschijningsvormen, maar onthult tegelijkertijd veel van de innerlijke mens. Zij legt hun ziel bloot. Haar werk getuigt van een eerder vergeestelijkte instelling. Haar beeldhouwwerken brengen op een subtiele wijze de innerlijke psyche van de mens aan de oppervlakte.
Hugo Bésard
Het beeldhouwwerk van Marleen Wouters is vooral een universaliasering van diepgewortelde door iedereen herkenbare gevoelens. Gevoelens van vertwijfeling en hoop, van eenzaamheid en opstandigheid, van verscheurdheid en gelatenheid, van diepe drang tot geven, tot delen.
Erik van Malder
“Eveneens belangrijk in haar werk zijn haar portretten. Portretteren is een van de moeilijkste takken in de beeldhouwkunst. Marleen Wouters heeft zich van deze discipline meester gemaakt met uitzonderlijk talent. Trefzeker zet ze de juiste verhoudingen en geeft het karakter van het model perfect weer zonder de huid van de vorm glad te werken. Hierdoor bereikt ze een sculpturale monumentaliteit die ook haar portretten tot volwaardige beeldhouwwerken maken waar eenieder van kan genieten.”
Pieter Vanneste
Kunst en Cultuur, Provinciale Zeeuwse Courant, 23.09.97. “Een taal die past bij wie haar hanteert. De mensfiguur staat centraal in de sculpturen van Marleen Wouters. Zij weet, op de grens van expressionisme en naturalisme, uitstekend een figuur of een kop te laden met emoties.”
Nico Out
beroepspraktijk |
werkt zowel vrij als in opdracht |
verkopen | ||
jaar | bedrijf / instelling / collectie | |
2007 | privé | |
2006 | privé | |
2006 | privé | |
2005 | privé | |
2004 | privé | |
2002 | Philips Eindhoven | |
2001 | Studio Brussel |
gepubliceerd in de media | ||
jaar | naam media | typering |
Gierik/Nieuw Vlaams Tijdschrift | algemene bespreking werk | |
diverse krantenartikelen | algemene bespreking werk |