detail
Ton Lamper
Exposeert nu
- t/m 15 september
Watersnoodmuseum
Ouwerkerk
Persoonsgegevens
Werk
Werkbeschrijving
In veel van mijn grafisch werk combineer ik diverse technieken zoals: lijnets, kleurenets, kartondruk, linoleumsnede en houtsnede. Figuratieve elementen, archaïsche motieven en andere verwijzingen naar de kunst- en cultuurhistorie, worden samengebracht met abstracte vormen. De mensfiguur neemt een belangrijke plaats in. De mens als uitbeelder, vertolker van gevoelens en ideeën en de mensfiguur gezien als vorm en decoratief element. Het bewegen, het veranderen en het veranderlijke zijn steeds terugkerende motieven. Onder andere door het toepassen van een haast filmische beeldherhaling, het afwisselen van beeldfragmenten en door het gebruik van meerdere contourlijnen of vervaging van bewegende delen. Een reservoir van beelden waarin grote contrasten zijn te vinden. Een soort collectief geheugen waarbinnen talloze combinaties en associaties mogelijk zijn. De opeenstapeling van beelden en technieken kan men vergelijken met de beelden die ons door de moderne media in hoog tempo worden gepresenteerd. Een ieder fixeert uit dat grote aanbod van beelden die zaken die hem of haar boeien. Net als in de media confronteer ik de toeschouwers met een spel van verschillende, soms sterk contrasterende beelden. Verschillende opvattingen over kunst en tegenstellingen in de kunst: kunst als een plat vlak met kleuren en vormen of als suggestie van een ruimte of ruimtelijkheid, abstract tegenover figuratief, picturaal tegenover lineair en de toepassing van zelfbedachte beelden in combinatie met bestaand beeldmateriaal, worden ondanks de sterke contrasten verwerkt tot een eenheid. Door de combinatie van verschillende grafische technieken is het afdrukken van het werk tamelijk ingewikkeld. Meerdere drukgangen zijn noodzakelijk voor het uiteindelijke resultaat. Omdat sinds projecten Traverse, Tijdsbeeld, Metamorfose en Saga de etsplaten steeds vaker worden verwerkt in ruimtelijke objecten is het aantal afdrukken per oplage gering. Naast etsen maak ik ook linoleumsneden. Deze druk ik af op Tosa-Shoji papier. Druktechnisch is het werk minder ingewikkeld. De beeldopbouw is daardoor eenvoudiger en helderder. Het vestigt de aandacht van de toeschouwer nadrukkelijker op de dubbelzinnigheid en contrasten tussen de beelden.
vakopleidingen | ||||||
erkende vakopleiding(en) in Nederland | ||||||
periode | naam instelling | studierichting | diploma | |||
1981 - 1983 | Tilburg - Academie van Beeldende Vorming | Grafiek en schilderen | 1983 |
beroepspraktijk |
werkt zowel vrij als in opdracht |
tentoonstellingen & presentaties | |||||
jaar | expositieruimte | plaats | land | soort | |
2023 | Watersnoodmuseum | Ouwerkerk | Nederland | groeps | |
2018 | CBK Zeeland | Middelburg | Nederland | solo | |
2017 | De Drvkkery | Middelburg | Nederland | solo | |
2004 | Biënnale Prent.nu, Loods 6,KNSM-eiland | Amsterdam | Nederland | groeps | |
2004 | Grafiekwinkel INKT | Den Haag | Nederland | groeps | |
2004 | Royal Cosun | Breda | Nederland | groeps | |
2003 | Boerderijgalerij | Grijpskerke | Nederland | groeps | |
2003 | Expositie Noordlimburgse Industrieprijs voor Grafiek | Neerpelt/Lommel | België | groeps | |
2003 | Galerij van het Fulcotheater | Ijsselstein | Nederland | groeps | |
2003 | Rotary kunstveiling,Grote Kerk | Goes | Nederland | groeps |