Ga direct naar inhoud
Ook de nieuwsbrief van CBK Zeeland ontvangen? Schrijf je in!

Slibboekje 142

Terug naar Archief
Trompet in de branding is een samenwerking tussen dichter Erik Lindner en beeldend kunstenaar Ruth Verraes. Beiden verbleven in de gaststudio van Willem 3 in Vlissingen. Het werk bestaat uit een lang doorlopend gedicht, ‘Terug naar Acedia’, dat is opgebouwd aan de hand van wandelingen door landschappen, weilanden en bossen, langs de kustlijn en door steden. Acht beelden van Ruth Verraes spiegelen land en lucht door de horizon in de naad van een opengeslagen boek. Het is de verbeelding die de beelden aan elkaar rijgt. In steeds andere verhoudingen wordt het grijs van de zee een strand, een wolk, een zon, een mens. Het boek in het boek, de kopie van een landschap, het verbeelde landschap verdwijnt en wordt bedrukt papier. De bundel eindigt met een aantal losse gedichten. Met onder meer een ode aan de filmmaker Joris Ivens die voor zijn laatste film De geschiedenis van de wind een stoel plantte in een zandwoestijn in China en ging zitten wachten op de wind.
Erik Lindner (1968) is dichter en criticus. Hij debuteerde in 1996 bij Perdu met de bundel Tramontane. Bij De Bezige Bij publiceerde hij Tong en trede (2000), Tafel (2004) en Terrein (2010). Hij schreef (poëzie)kritieken voor De Groene Amsterdammer, gaf les aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en organiseerde programma’s in het Institut Néerlandais in Parijs. Hij is redacteur van De Revisor en Terras. In augustus 2013 verschijnt zijn eerste roman, Naar Whitebridge.

Ruth Verraes (1980) is beeldend kunstenaar. Zij deed een master in de grafische vormgeving aan Sint-Lucas Gent en Beeldende kunst en schrijven aan de Gerrit Rietveld Academie. Zij exposeerde ‘Sterk water’ bij Ellen de Bruyne Projects (2007), ‘Ingrediënten voor het uitzicht’ in het Opzichtershuisje Amsterdam (2008), ‘Scale of Miles’ met Mathilde van Beekhuizen in Souterain Amsterdam (2009), ‘So it must be a stone’ als performance bij Ellen de Bruyne Projects (2011), ‘Schets van het landschap’ in kunsthuis SYB in Beetsterzwaag (2012) en ‘So sieht es aus’ met Nana Kreft in Axel Obiger Galery in Berlijn (2013).